Rammestyrte dumper Bell

– Lavest kostnad per tonn er hovedmålet bak utviklingen av de rammestyrte dumperne fra Bell.

Bell rammestyrt dumper

Bell Equipment er en spesialist på rammestyrte dumpere.

E-serien med store maskiner har vært under utvikling i tre og et halvt år, og det er planlagt en verdenslansering på slutten av 2016. Serien drives av Mercedes Benz HDEP-motorsystemet som har blitt tilpasset bruk utenfor vei av MTU. I likhet med sine mindre motstykker, er de også utstyrt med en Allison-girkasse.

Bell Equipments ansvarlige for produktmarkedsføring, Tristan du Pisanie, sier følgende: «Selv om den er ny for oss har HDEP-motorsystemet vært brukt av Mercedes Benz i sju år. Det er en motor som Mercedes Benz kjenner godt, og vi er sikre på at kundene våre vil sette pris på utviklingen innen drivstofføkonomi og effekttetthet sammenlignet med maskinene i D-serien vår.»

Hvis E-serien med store maskiner sammenlignes med den utgående D-serien, ser vi at alle modellene har fått en kraftøkning takket være det nye motorsystemet. De større modellene har også gått over til en Allison 4700-girkasse, som har syv trinn for å gjøre maskinene enda bedre i stigninger med redusert drivstofforbruk. En annen ting som er bedre, er lastekapasiteten.

Alle modellene opp til og inkludert B45E er innenfor en bredde på 3500 mm, som er et viktig tall i europeisk transportlovgivning. B45D var en bredere dumper som måtte ha en spesiell transporttillatelse i mange europeiske land.

«D-serien har etablert seg som den bransjeledende standarden for å levere den laveste kostnaden per tonn med transportert jord, og et viktig krav til E-serien var at den skulle overgå dette. Under testingen av B40E og B40D fremgikk det at B40E ville gi Bell-kundene en reduksjon i kostnad per tonn på 6–7 % sammenlignet med B40D, når alle faktorene ble medregnet. Lignende forbedringer går igjen i hele serien, og dette vil ha en direkte påvirkning på kundenes lønnsomhet og evne til å levere konkurransedyktige anbud. Overgangen til en syvtrinns Allison-girkasse i hele serien, med unntak av B35E, gir i praksis bedre ytelse. Grunnen til dette er de små trinnene mellom girskiftene som gir effektiv kraftoverføring,” forteller du Pisanie.

Denne girkassen tar større plass, derfor har Bell fjernet den automatiske retarderen på girkassen og flyttet den viktige funksjonen over til våtbremsesystemet. Du Pisanie forklarer: «Retardasjonseffekten er fremdeles automatisk, og den nye plasseringen har ingen negativ effekt på bremsens levetid. Det er fordi omfattende testing har vist at med det lave trykket som genereres i bremsene under retarderingen, finnes det alltid olje mellom de våte bremseplatene – og da unngår vi berøring og slitasje.»

Ifølge du Pisanie bruker Bell førerhuset fra de mindre maskinene i E-serien også for de store på grunn av alle de positive tilbakemeldingene fra kundene når det gjelder bruk og ergonomi. De store maskinene har også fått elektrisk åpning av panseret som en ytterligere praktisk funksjon. Føreropplevelsen har vært et viktig element i utviklingen av E-serien, og målet har vært å forenkle grensesnittet og forbedre ergonomien ved å ta hensyn til livsstilen til dagens yngre generasjon av operatører. “Smarttelefonteknologi blir stadig mer populært, og vi ville også bygge videre på det brukerne var kjent med fra sine egne biler, og videreføre det i E-serien,” forklarer du Pisanie. Derfor har førerhuset til E-serien en fullfargeskjerm og et bilmusgrensesnitt som kontrollerer den forseglede skjermenheten. Bell ADT-en er den første med denne teknologien, og den har også et standard ryggekamera integrert i fargeskjermen. “I E-serien har vi ytterligere forbedret responstiden til fargeskjermene i førerhuset. Dette påvirker ikke bare nye store maskiner, men kan videreføres til alle eksisterende maskiner i E-serien med en programvareoppdatering,” sier du Pisanie. Bell har valgt et sete med eget avfjæring- og dempesystem for øke førerkomforten og gi mindre eksponering mot helkroppsvibrasjoner. Setet har også et ytterligere sikkerhetsmoment i form av en trepunkts sikkerhetssele. Denne kan konfigureres slik at motoren ikke starter før setebeltet er festet. Det er også montert et varmeapparat for kalde dager.

Dør i helglass, optimerte vinduer og ideell plassering av føreren gir førsteklasses sikt. Blindsonene blir betydelig redusert, spesielt i området som vanligvis brukes til å gå inn i førerhuset. “Bell-førerhusene har tradisjonelt vært blant elementene som oftest får skryt fra operatørene, og E-oppgraderingen gjør operatøropplevelsen enda bedre,” sier du Pisanie.

“Vi er sikre på at vi har tatt en grundig kikk på det som måtte inkluderes i oppgraderingen, og fokusert kun på å forbedre det som virkelig gir valuta for pengene når det gjelder redusert kostnad per tonn og sikkerhet. Det har vi klart» sier han.

Dessuten vil vi i Nasta kunne tilby deg dyktige og hyggelige servicemekanikere samt en unik serviceavtale dersom du ønsker det slik at du er sikret minimal ståtid på din maskin dersom uhellet først er ute.

Ta kontakt med din lokale selger idag og be om en prøvetur da vel!

Les mer om Bell dumpere i brosjyrene under: 

Se film:

Dumper

Mer informasjon?

Kan Bell dumpere være det rette for din bedrift, ønsker du å kjøpe eller vil du vite mer om en enkel modell? Ta kontakt med din lokale maskinselger.

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

0

Begynn å skrive og press Enter for å søke