Vi i Nasta ønsker at du skal ha den beste arbeidsplassen i våre maskiner. Er det noe du er misfornøyd med ved din maskin? Ta straks kontakt med vårt ettermarkedsapparat og vi lover at vi skal gjøre vårt ytterste for at du skal bli fornøyd!
Trenger du deler eller informasjon om utstyr til din maskin? Våre hyggelige dele- og utstyrsselgere kontakter du direkte via delelager@nasta.no eller via vårt sentralbord på 33 13 26 00
Nasta tar forbehold om eventuelle feil og mangler ved innholdet på denne siden. Vi minner om at brukerhåndboka alltid skal følges. Instruksjonsfilmene og manualene du finner på denne siden er kun til for å hjelpe deg med å løse eventuelle problemer du har med maskinen eller for å gi deg en rask innføring i hvordan maskiner og utstyr fungerer.
Se egne filmer for bruk av tilt på Nastaskolen
Er du i tvil – ta alltid kontakt med oss.
Effektiv kjøring
Det er ingen tvil om at det koster å drive bedrift i Norge i dag. Dieselforbuk utgjør store forskjeller. Tiltross for at både Hitachi og Bellmaskiner har et svært godt rykte på seg for å være drivstoffgjerrig er det flere ting du som maskinfører bør tenke på mht å redusere dieselforbruket. Tenk derfor på kostnaden før man justerer opp torque eller gjør andre justeringer på maskinen.
Øket torque gir økt dieselforbruk. Blir raskere, men det vil alltid være bedre å kjøre i økonomi (eco) enn i power (pow) med høyest dreimoment og minst dieselforbruk.
Eksempler på hva som KAN la seg løse ved justeringer på maskinen:
- Upresis maskin
 - Røkkete hydraulikk
 - Stikkesleng / Sleng på sving
 
Obs! Opplever du noen av dette ta kontakt med din lokale servicemekaniker eller serviceleder.
Viktig! Vær klar over at alle endringer man gjør på standardinnstillinger på maskinen vil påvirke dieselforbruket. Dessuten vil enkelte funksjoner selvfølgelig få redusert effektivitet – da effekten overføres til en annen funksjon. Rådfør deg derfor alltid med din Nastamekaniker før du ber om justeringer.
Tomgangskjøring er heller ikke bra for maskinen og ikke bra for bunnlinjen. For det første blir det lite lasting og lite penger av mye tomgangskjøring. Andre konsekvenser for maskinen kan være at dysespissene «gror skjegg». Dette sliter på motoren, og den mister krefter. Neste steg kan være at sylinderløpene blir polert med sylinderlekkasje som resultat. Da blåser motoren kompresjon ned i bunnpanna og den vil lekke og bruke olje. I beste fall må motoren tas opp for å bytte stempelfjærer. I verste fall må det skiftes sylinderforinger og stempler. Maskinen liker seg best når den får gå på tomgang 5 minutter før du begynner å arbeide og 5 minutter etter at du er ferdig. Dersom du må la maskinen vente mer enn 5 minutter anbefaler vi deg å bruke tomgangsautomatikken (Auto Idle). Da vil motoren gå på 1200 til 1400 omdreininger.
Ikke la maskinen din slite når skadeforebygging kan være så enkelt!
Den nyeste og mest avanserte teknologien innen hydraulikk og elektronikk står sentralt hos Hitachi og deres mål om å levere betydelig reduserte drivstoffkostnader med den nye lavutslippsmotoren.
Dessuten kan drivstofforbruket reduseres betraktelig ved å velge ECO-modus. Denne modusen gir fortsatt relativt høy produktivitet med samme drivstofforbruk.
NB! Vær oppmerksom på at det meste av informasjonen er basert på nyere maskiner. Det kan være at deler av informasjonen ikke gjelder din maskin. Noe av informasjonen (som for eksempel dieselpartikkelfilter) gjelder dessuten kun enkelte av modellene. Med hensyn til konkrete spesifikasjoner på nettopp din maskin– finner du dette på vår hjemmeside.
Finner du ikke din modell?
Vi jobber med å lage nye filmer. Foreløpig har vi dessverre ikke opplæringsfilmer på alle modeller.
Men ta en titt på filmen over og se om du finner svar på spørsmålet du hadde, eller eventuelt sjekk innom oss litt senere.
Har du spørsmål som haster – ta kontakt med vårt kundesenter på 33 13 26 00
			
			
					












