Mikkal Myklebusthaug Rederi AS - Båtmaskin

«Hitachien bare går.
Jeg er fornøyd med den.»

Mikkal Myklebusthaug Rederi AS - Båtmaskin
Mikkal Myklebusthaug Rederi AS - Båtmaskin

En gravemaskin på båt – må være driftssikker!

Det er et nydelig vær og i Larvik havn ligger MV Edmy. Hun er i ferd med å få ny båtmaskin. Skipet eies av Mikkal Myklebusthaug Rederi AS. Firmaet har sitt hovedkontor på Fonnes. I det vi mønster ombord møter vi Tore Myklebust. Den tidligere skipperen har ikke så mange timer om bord på båt lenger, men man kan se at han trives i det maritime miljøet. «Nå reiser jeg nesten bare dit problemene er» smiler Tore med et glimt i øyet, «det er en spennende bransje og mye skjer!»

Som daglig leder i Mikkal Myklebusthaug Rederi AS har han nok å holde kontroll på. Familierederiet har både offshorebåter, containerfeedere og gravemaskinbåter. Totalt har selskapet 6 båter med gravemaskin på. To av dem er nå Hitachi.

Så hvorfor ble den nok en Hitachi denne gang? 

«Faren min begynte i 1978 med båtmaskin. Det var en Brøyt faktisk, en X4. Da gikk vi mye i Larvik og losset i kanalen, så her er jeg godt kjent. Det er jo vanskelig med båtmaskiner. Mange forsøk og mye feiling er gjort opp gjennom årene.

Men med både gode og dårlige erfaringer får man jo kunnskap. Denne gangen visste jeg at jeg ville ha en bakgraver, for den egner seg godt for de jobbene den skal gå i nå.»

«I 2014 kjøpte vi en båt med en Hitachi ZX850 på. Den har nå gått mange timer, 35 000 timer – og det er imponerende til å være en båtmaskin. Det er virkelig bra. Det viser seg jo at det som går mest timer fungerer best» smiler Myklebusthaug. 

«Motorene i enkelte går bare 7 000 – 10 000 timer, men Hitachien bare går og går! Maskinene på båten går jevnt. Hver båt har to maskinførere ombord. De jobber skift. Det er viktig at gravemaskinene går. Stopper den så stopper alt! Det er liksom ikke bare, bare å belte inn en ny maskin. Så en gravemaskin må bare gå – så enkelt er det».

Det var en bakgraver som selskapet ønsket seg denne gang.  «Denne type maskin egner seg godt for den type jobb vi skal gå i nå» påpeker Tore. Båten skal i første om gang gå mellom Vestlandet og England, på fire dagers rundturer.

I dag er det en Hitachi ZX870 som skal klargjøres før avreise. «Jeg er fornøyd med Hitachi altså. For det er god maskin, den bare går! Det har også vært bra service» avslutter Myklebusthaug med et lurt smil og vi mønstrer av.

Utenfor er en del av de ansatte ved Nasta sin spesialkonstruksjonsavdeling i full gang med å montere og klargjøre maskinen.

Med flere titalls maskiner montert på båt de siste årene, har spesialkonstruksjonsavdelingen hos Nasta opparbeidet seg høy kompetanse og erfaring med båtmaskiner. En av dem som har mest erfaring hos Nasta er leder for avdelingen, Jan Ivar Ibsen.

Spesialkonstruksjonsavdelingen ble opprettet tilbake i 2006, men erfaringene med konstruksjon av båtmaskiner startet lenge før det: «Den første båtmaskinen jeg var med på var i 1997, men mulig det ble levert noen før min tid» smiler Ibsen.

«Frem til spesialkonstruksjonsavdelingen ble opprettet med eget sveiseverksted i Larvik, måtte vi bygge om alt graveutstyr eksternt. Så etterspørselen etter maritime maskiner var faktisk en av grunnene til at vi dannet en spesialkonstruksjonsavdeling».

Det er en rekke ting som gjør at arbeidet med en båtmaskin skiller seg ut fra en generell anleggsmaskin: Lengde på graveutstyret blir forlenget tilpasset dybde på lasterommet og ønsket rekkevidde fra båten og inn på land.

En viktig del av monteringen er selve løftet fra land til båt. Det er helt nødvendig å kunne utføre en effektiv operasjon med løft av maskin, med tilkobling av hydraulikk til travers, og ikke minst foreta sikker seafasting av maskinen.

Larvik Havn har kran som løfter 110 tonn, noe som gjør at maskiner opptil 90 tonn kan løftes hele om bord. Etter selve løftet er det altså også en del arbeid for å sikre at maskinen skal fungere optimalt i all slags vær og vind.

Ledningsnett på maskin bygges om for å tåle maritimt miljø, som sjøvann og salt. Karosseri behandles for ekstra rustbeskyttelse. Til sist gjøres det tilpassing og montering av maskin på båten, ofte med drift av travers med hydraulikk fra gravemaskin.

Da gjenstår det bare for oss i Nasta og ønske Heidi og hennes besetning lykke til på reisen!

Vil du vite mer om Hitachi båtmaskin?
Ønsker du et godt tilbud på en Hitachi båtmaskin?
Følg oss i sosiale medier

se video

Kundehistorier
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
0

Start typing and press Enter to search