Det går på skinner hos Anlegg Øst Entreprenør AS
Landets første Hitachi ZX95US-7 jernbanemaskin til entreprenøren på Lillehammer
På selskapets hjemmeside kan man lese at «Anlegg Øst Entreprenør er den største anleggsentreprenøren i Innlandet, og er en del av Eleda Group. Vi er en anleggsentreprenør i det nasjonale markedet med hovedfokus på Innlandet, Akershus og Buskerud med administrasjon lokalisert på Lillehammer. Anlegg Øst Entreprenør utfører privat og offentlig infrastruktur som vei, jernbane, energi, flomsikring, rassikring, vann og avløp, masseforflytning, sprengningsarbeider og betongkonstruksjoner».
Denne kalde vinterdagen har 6 av maskinførerne i selskapet tatt turen til Larvik for å få opplæring i sin siste jernbanemaskin, en Hitachi ZX95US-7. Maskinen er en ombygget Hitachi ZX95US-7 fra Nasta Spesialproduksjon. Sammen med maskinførerne er også serviceleder Roar Haugen, som har tre og et halvt års fartstid i firmaet. Selv om jernbanedriften er en liten del av selskapet, er det en viktig del.
Arbeid på og rundt togskinner
«Oppdragene strekker seg fra Kristiansand og helt opp til Trondheim, men denne maskinen vil først og fremst nå jobbe på Sørlandsbanen. På denne delen har vi nå fire gravere og to dumpere blant annet. Dette blir den minste maskinen vi nå har på jernbane. Det kan jo ikke være noe særlig mindre når man jobber på sporet» bekrefter Haugen, før han tillegger. «Det er en spennende jobb å arbeide på jernbane. Det stiller høyere krav til maskinførerne. De jobber jo gjerne både natt og helger, så dette er en fleksibel gjeng» nikker han.
Ved arbeid på og rundt togskinner stilles det også en del krav til maskinen. «Det viktigste er jo at maskinene er driftssikre. Pålitelighet og driftssikkerhet er det viktigste» påpeker servicelederen. «Det er også en fordel at den er enkel å bruke. Vi jobber jo skift og det er flere maskinførere på dem. Så utstyret må fungere. Det er jo en del mer utstyr enn på våre andre maskiner som kun går på anlegg, så da er det også mer som kan ble ødelagt».
Det er også maskinførerne enige i. Maskinfører Sander Aas Johansen startet i firmaet denne sommeren, men har flere års erfaring med jernbane før det. «Det er litt krise om den stopper på sporet og man skal levere tilbake sporet – da kan det fort bli dyrt!».
Etter en kort opplæringsrunde med teknisk sjef hos Nasta, Aksel Bonstad og spesialkonstruksjonsmekaniker Håkon Aarsland Seierstad, får også Sander testet seg litt på sporet. Etter en kort prøverunde ser han meget fornøyd ut: «Oppsettet med høydebegrensningene var veldig enkel å bruke, og det er viktig for oss» smiler maskinføreren.
Noen nye utfordringer
«Jeg er vant til mange ulike maskiner egentlig. I tillegg til driftssikkerheten, bør man jo sitte godt og maskinen bør ikke være slarkete! Dette blir spennende, men jeg tror dette vil funke veldig bra! Blir gøy å ta denne i bruk ja. Jeg har kjørt Hitachi tidligere, men ser jo at mye har skjedd på maskinene siden den gang. Det blir fort mye skjermer når man har så mye utstyr, men så lenge man ser ut og har kontroll så går det nok fint» ler han.
Gjengen på jernbanedrift jobber i skift og det kan røpes at det er litt intern konkurranse mellom skiftene for å levere best resultater. Sander er også er helt klar på at han liker å ha det variert i jobben. Det er mye graving av grøft, legging av rør og kabelkanaler. «Jeg har faktisk ikke gjort så mye av den type jobb før, men det er veldig ok at det blir noen nye utfordringer. Jeg liker det variert og jeg liker heller ikke bare å sitte inne i maskin. Det er greit å vise seg utenfor maskin liksom. Det finnes jo de som bare tuter og peker, men sånn er jeg ikke. Så jeg kjører nok med skoa på ja».