Knut Thomas Johansen, driftsleder ved Stena Recycling avd. Haugesund

«Jeg har vel kjørt alt fra 8 tonn og oppover.
Og jeg har faktisk kun hatt Hitachi»

Knut Thomas Johansen, driftsleder ved Stena Recycling AS

Stena Recycling avd. Haugesund
Stena Recycling avd. Haugesund
Stena Recycling avd. Haugesund
Stena Recycling avd. Haugesund

Knut Thomas kjører en ZX530LCH-6 med en saks på 12 tonn og har alltid kjørt Hitachi!

Tungt utstyr krever store maskiner

Vi møter Knut Thomas Johansen, driftsleder ved Stena Recycling AS sin filial i Haugesund og Stord. Men ikke nok med å være driftsleder, han er også maskinfører på en Hitachi ZX530LCH-6. «Jeg har alltid kjørt Hitachi egentlig! Den er fin å kjøre – men saksa er stor så du merker jo at den er tung!».

Men det er ikke en helt vanlig 530 som Johansen opererer. En stor saks er montert rett i bommen. Saksen veier omtrent 12 tonn, så hele maskinen får da en totalvekt på cirka 67 tonn. «Dessuten har jeg en stikke med grabb utenom, som jeg kan skifte via hurtigfestet. Den er ikke i bruk så ofte, men når man er på andre plasser så slipper man unna med en maskin. Da kan jeg legge fra meg saksen og skifte utstyr, slik at jeg kan laste og rydde opp etter meg selv. Men det er i hovedsak saksen jeg kjører med» bekrefter maskinføreren.

«Dessuten har jeg jo generator på loddet – så jeg kan kjøre med magnet. Det er også montert ekstra motvekt. Maskinen har i tillegg hevbar hytte, som gjør at jeg kommer 2,5 meter høyere opp. Det er kjekt for å få oversikt når man river større ting».

Området vi besøker ligger på Torvastad på Karmøy. Området er stort og inndelt i ulike soner. «Her vi står nå er avdeling Jern – det er stål og kompleks, alt fra rent stål til bilvrak til alt du har i garasjen hjemme fra griller, sykler eller en plenklipper. Videre har vi en avdeling for E-avfall. Det er det jo enorme mengder av. I metallhallen tar vi imot de dyreste kvalitetene som kobber og messing. Dessuten har vi en avdeling for rustfrie kvaliteter, altså rustfritt, syrefast, aluminium og den type ting. Og en egen avdeling for bilvrak, med miljøsanering» forklarer driftslederen.

Maskinen er en 2017-modell og Johansen har hatt den siden den var ny. Han begynte å kjøre maskin tilbake i 2003 og begynte i Stena Recycling fem år etter. Man han har ikke alltid kjørt stormaskiner. «Jeg har vel kjørt alt fra 8 tonn og oppover. Og jeg har faktisk kun hatt Hitachi. Da jeg var lærling, hadde de Hitachi. Når jeg begynte for meg selv hadde jeg Hitachi. Og når jeg begynte her hadde jeg en ZX470. Og den sistnevnte var nok den største grunnen til at det ble en ny Hitachi ZX530. For 470´n var jeg veldig fornøyd med» smiler han.

«Det er jo litt annen hverdag for oss, enn ute hos en vanlig entreprenør. Her vet man hvor man skal hver dag. Så har vi fine fasiliteter, blant annet kan man skru på maskinene inne på verksted» smiler Knut Thomas som trives hos bedriften.

Men han presiserer at sikkerhetsperspektivet er veldig viktig på et slikt anlegg: «Når jeg klipper, så er det en sikkerhetssone på 25 meter. Man skal ha god kontroll her, for det er jo et travelt område. Det krever litt erfaring, så man kan ikke sette en lærling i denne helt uten videre. Det er jo en spesiell maskin å kjøre ja» avslutter han med et smil.

Lyst til å vite mer om Hitachi ZX530LCH-6 ?
Ønsker du å prøvekjøre eller få et godt tilbud på en beltegraver? 
Følg oss i sosiale medier
Kundehistorier
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
0

Start typing and press Enter to search