Miljøbilde_BN Entreprenør AS
Hitachi Zeron ZE85
Maskinfører John Nøstmo ved BN Entreprenør AS

«Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så skeptiske.
Det e itjnå forskjell!»

John Nøstmo - Maskinfører

Prosjektleder Sveinung Aaslund_BN Entreprenør AS

«Det var ikke et krav med el-maskin, nei – men et ønske
om å bruke de mest miljøvennlige alternativene»

Sveinung Aaslund - Prosjektleder

«Det e itjnå forskjell!»

John hos BN Entreprenør AS kjører Zeron ZE85 og trives med det!

Det har vært nye prat om det å kjøre elektriske maskiner. Ofte er det lærlingen eller de yngste i firmaet som blir satt til å kjøre de nye utslippsfrie maskinene i firmaet. Men ikke hos BN Entreprenør AS.

Vi møter John Nøstmo hos BN Entreprenør AS. Han er i gang med et drenerings-prosjekt oppe på Gløshaugen i Trondheim. Firmaets Zeron ZE85 maskin har han kjørt siden de fikk den i august i 2021. «Jeg er storfornøyd med maskinen ja. Jeg var ikke skeptisk nei. Det var ikke noe problem. Det er jo ikke så mange som vil vet du! Så nå tar vi i den yngre generasjonen ansvar» ler maskinføreren. John har kjørt maskin mer eller mindre hele livet. «Jeg begynte i firmaet tilbake i 2010, men før det drev jeg for meg selv. Jeg har holdt på siden det var traktorgraver med 50-spaker – så jeg har gravd en stund ja kan du si!» smiler han.

Maskinen er en ombygget Hitachi 8-tonner som går på batteri. Og maskinen har visst til svært gode resultater hos BN Entreprenør «Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så skeptiske! Den er jo en perfekt modell å ha på batteri. Men det er klart at med mitt bruk – som jo er veldig vanlig med en 8-tonner – så er denne helt perfekt. Se på 8-tonneren – de fleste går mellom 3-6 timer – så på denne størrelsen kan man ikke si at man ikke kan bruke el nei. For du bruker den jo ikke mer. Det ser dere vel også på tallene dere har» sier han og henvender seg til maskinselger Kim Jørgen Moe.

«Det er helt korrekt» bekrefter Moe. «I en allsidig jobb som 8-tonnere svært ofte går i – ser vi jo at dette fungerer svært godt. Ofte trenger man ikke en gang å lade i lunsjen».

Men maskinføreren innrømmer at det har vært en læringsprosess: «Man lærer jo etter som man kjører. Jeg kan vel innrømme at jeg hadde litt rekkeviddeangst i starten. Jeg har jo testet litt og lært en god del. Her for eksempel lader jeg 40% på to timer. Og det er jo bra, for her er det jo ikke noe hurtiglading. Nå er det lagt veldig til rette her oppe. Men tidligere har jeg kjørt rundt om i byen – da vi jobbet med Miljøpakken, og det fungerte overraskende bra det også faktisk».

Men snart et år bak spakene har John en klar formening om maskinen: «Kjøreopplevelsen sammenlignet med en dieselmaskin, er helt lik. Det er tilgang til strøm som er avgjørende. For de som lurer – så er det klart at vi merket vinteren. Det var jo noen dager det var 14-15 minus. Men det sier jo seg selv at det påvirker batteriene. Men du lar den jo stå i ladning hver morgen til den blir varm – så du bruker jo ikke batteriet for å varme den opp. Og du må jo tenke litt annerledes. Du står jo ikke og durer på full gass hver dag liksom. Men bortsett fra det er det itjnå forskjell!» bekrefter han.

«Det er egentlig slik hele dette firmaet er» skyter Kim Jørgen Moe inn. «Det er litt med innstillingen til hele firmaet – de er positive hele gjengen». BN Entreprenør AS har nå rett over 100 ansatte. Og har en historie tilbake til 1973. Med tilholdssted i Tempeveien i Trondheim er det naturlig at mange av prosjektene har nær beliggenhet til storbyen.

En av dem som har lang fartstid i firmaet er prosjektleder Sveinung Aaslund. Han bekrefter at firmaet består av en trivelig gjeng med folk og at John absolutt er en av dem: «John meldte seg fort – han er positiv til det meste han! Selv om han hadde ferie – møtte han opp på overleveringen» ler han.

Selv begynte Sveinung hos BN Entreprenør AS tilbake i 2003, som lærling den gang. Han har dermed lang erfaring med anleggsarbeid. «Cirka 80% av anleggene våre er i byen ja» bekrefter han. «I tillegg har vi lenge hatt avtale med YX og Cicle K stasjonene rundt om. Dessuten har vi en del arkeologisk utgraving og veiutbygging. Dette prosjektet på Gløshaugen er en del av en rammeavtale med NTNU som vi har hatt siden 2013 og som nå er fornyet til 2026. På Gløshaugen, Tyholt og Dragvoll er det mye serviceoppdrag, avløp, drenering, samt mye universell utforming – så det er veldig variert».

Likevel var det ikke noe krav om el-maskiner da kontrakten ble fornyet. «Det var ikke et krav med el-maskin, nei – men et ønske om å bruke de mest miljøvennlige alternativene. Så nå fikk vi endelig mulighet til å prise inn el-utstyr. Vi har jo også en el-lastebil som går her nå. Det fungerer veldig fint her oppe. Her legges det til rette og har 400V tilgjengelig på mange plasser» nikker prosjektlederen.

«Vi har hatt en grønn profil i lang tid allerede. Vi har hatt fokus på å holde en ny maskinpark og har ikke mye gammelt utstyr. Vi kjøpte dessuten vår første elektriske maskin tilbake i 2016. Så dette har vi holdt på med en god stund» nikker han. «Dessuten må jeg jo si at Trondheim kommune har vært flinke til å vektlegge utslippsfritt. Vi ser jo også at det har skjedd mye med hensyn til tilrettelegging av utslippsfrie prosjekter. Flere anlegg har vi faktisk fått strøm, selv om vi kanskje trodde det ikke skulle være mulig» avslutter driftslederen.

Her finner du vårt maskinutvalg
Ønsker du et godt tilbud?
Følg oss i sosiale medier
Kundehistorier
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
0

Start typing and press Enter to search