Maskinvekt: 8750 kg
Motoreffekt: 40 kW / 54 hk
Energiløsning: Batteri
Energitilførsel: Anbefalt 63A (minimum 16A)
Batteristørrelse: 100 kWh
Forventet driftstid med kun batteri: 5,5 timer
Skuffestørrelse:400 liter
Rekkevidde: 6 920 mm
Gravedybde: 4 610 mm
Zeron ZE85 elektrisk gravemaskin på batteri som tar utgangspunkt i en Hitachi ZX85 modell. Beltegraveren er utviklet med tanke på at man skal kunne bruke maskinen fritt uten å være tilkoblet kabel. Maskinen har et batteri på 100kWh som gir bruker følgende driftsstid:
Hardt arbeid (80% av maksimal kapasitet): ca 3 timer
Normalt arbeid (60% av maksimal kapasitet): ca 4 timer
Lett arbeid (40 % av maksimal kapasitet): ca 6 timer
Maskinen har enkel tilkobling bak der man lader maskinen via en vanlig industrikontakt.
Den elektriske gravemaskinen kan lades på 16, 32 eller 63 A, 400 V kurs. Originalt er loddet er fjernet på grunn av batteripakken og erstattet med et tykt deksel i bunn.
Hitachi sine 8-tonnere har vært en av våre bestselgere og dette er en allsidig maskin som er ideell for bruk i bybildet. Med den driftssikre kvaliteten til Hitachi kombinert med den unike spesialkompentasen til Nasta Spesialproduksjon i Larvik, er du som kunde sikret det beste fra to verdener.
Oslo kommune har vært og er en pådriver for utslippsfrie løsninger, også på byens byggeplasser. Da passer det at verdens første utslippsfrie byggeplass startet opp det året Oslo feirer utnevnelsen Europeisk miljøhovedstad 2019. Byggeplassen i Olav Vs gate og Klingenberggaten i Oslo var det første stedet prototypen av den elektriske 8-tonneren ZERON ZE85 ble satt i drift. Her er den sammen med en 17,5 tonns ZERON ZE160LC elektrisk gravemaskin. Oslo kommune har bestemt at alle deres byggeplasser skal være utslippsfrie innen 2025. Siden det er leveringstid på anleggsmaskiner vil dette i praksis bety at alle de som ønsker å levere masseforflytningstjenester til Oslo kommune må begynne å bestille utslippsfrie maskiner allerede nå.
Hvordan er en elektrisk gravemaskin sammenlignet med andre maskiner?
Det er mange meninger om utslippsfrie maskiner, men når det kommer til vedlikehold av maskinene er det ingen grunn til å velge bort de utslippsfrie løsningene. Generelt er nemlig maskinen svært lik en vanlig når det gjelder daglig vedlikehold. Vår teknisk sjef, Aksel Bonstad forklarer hvordan den elektriske gravemaskinen fungerer i forhold til en vanlig ZX85, se video under.
Lær mer om maskinen her:
ZERON ZE85US-6 Norsk
ZERON ZE85US-6 English
Kundeerfaring:
Solen skinner, og det er kaldt i Stavanger sentrum. Maskinselger Bjarne Bøe har tatt turen til Langgata hvor entreprenør Nordbø Maskin AS har plassert sin siste utslippsfrie investering, en ZE85. Den nye maskinen er en av totalt tre utslippsfrie maskiner på prosjektet.
«Jeg tipper at vi i fremtiden ser en blanding av flere energikilder. Noe vil fortsette på strøm, men også hydrogen er en spennende kilde til energi. Men jeg er helt sikker på at det er kommet for å bli ja, men det må begynne hos stat og kommune.»
Martin Nordbø, daglig leder i Nordbø Maskin AS
Kundeerfaring:
Gyllenborg barneskole ligger så å si midt i Tromsø sentrum. Petersborggata, som ligger på oppsiden av skolen, er en av hovedårene inn mot sentrum. Fra midt på 60-tallet har nemlig det nordgående kjørefeltet vært bygget som ei betongbru, Gyllenborgbrua, med brupilarer under.
«Siden jeg begynte her har det blitt Hitachi. Og det er veldig bra. Det var litt tilvenning i starten fordi de er så lett på spakene sammenlignet med andre. Men nå sitter det veldig godt. Det er nok hydraulikken så skiller dem fra andre – at de er lette å grave med. Og den nye 7-serien er jo fantastisk.»
Atle Sørensen, maskinfører i Herbjørn Nilssen AS
Kundeerfaring:
Det har vært nye prat om det å kjøre elektriske maskiner. Ofte er det lærlingen eller de yngste i firmaet som blir satt til å kjøre de nye utslippsfrie maskinene i firmaet. Men ikke hos BN Entreprenør AS.
«Man lærer jo etter som man kjører. Jeg kan vel innrømme at jeg hadde litt rekkeviddeangst i starten. Jeg har jo testet litt og lært en god del. Her for eksempel lader jeg 40% på to timer. Og det er jo bra, for her er det jo ikke noe hurtiglading. Nå er det lagt veldig til rette her oppe. Men tidligere har jeg kjørt rundt om i byen – da vi jobbet med Miljøpakken, og det fungerte overraskende bra det også faktisk».
John Nøstmo, maskinfører i BN Entreprenør AS
Kundeerfaring:
Per Anders Lund, daglig leder i Tveter & Lund AS, har handlet med Nasta siden 2003. Men den siste handelen skiller seg litt fra de andre. Firmaet har nemlig, som første firmaet i distriktet, satset grønt og investert i en ny Zeron ZE85. En elektrisk 8-tonner fra Nasta.
«Totalt i firmaet har vi vel nå 40 års erfaring med Hitachi. Så det er jo blitt noen maskiner og vi kommer til å kjøpe flere maskiner fra Nasta. Jeg er jo fornøyd – så hvorfor skal jeg bytte da? Det er jo det det går i – det skal funke og det har fungert veldig bra hittil! Det er det jeg alltid har sagt, at servicen er det viktigste. Og god service får vi hos Nasta»
Per Anders Lund, daglig leder i Tveter & Lund AS
Kundeerfaring:
PA Entreprenør AS har opparbeidet seg lang erfaring med utslippsfrie anleggsmaskiner allerede, og nå satser de videre på flere elektriske gravemaskiner.
«Vi er glade for at vi startet med dette tidlig her i firmaet for vi må planlegge et anleggsprosjekt på en helt annerledes måte. Erfaringen vi har bygd opp de 2 siste årene er svært viktig i det daglige. Det er også viktig å ha med de ansatte. Hele organisasjonen skal jo synes dette er gøy. Vi har blant annet for lengst byttet ut alle våre diesel-drevne varebiler med elektriske.»
Daglig leder Lars-Fredrik Moe-Helgesen
Kundeerfaring:
Han er ung, men han har snart et helt års erfaring med å kjøre Zeron-maskiner. Det begynte med en elektrisk leiemaskin i fjor sommer. I dag har maskinfører Adrian Stenseng sin egen ZE85.
«Den største forskjellen er jo at med diesel trenger du ikke å planlegge like mye. Og diesel får du jo alltid tak i. Men strøm er litt annerledes. Du må ha nok strøm på anlegget og du må alltid ha nok strøm for å komme tilbake igjen til ladepunktet».
Maskinfører Adrian Stenseng
Kundeerfaring:
I fjor besøkte vi ACO Anlegg AS i Ålesund. Da var vi på besøk hos lærlingen Hanne Nastad som kjørte Hitachi maskin med boretårn. Denne gang er vi tilbake for å snakke med en annen ung mann i firmaet, Tor Gunnar Gjelsten.
«Ja – nå kjører jeg altså en elektrisk Hitachi ZE85. Jeg er veldig positivt overrasket rett og slett! Elektriske gravemaskiner er jo folk jevnt over ganske negative til. Men alt til sin bruk selvfølgelig. Men driftsmessig er den jo lik en dieseldreven 8-tonner. Men man må jo ta hensyn til strømmen da, og blir tvunget til å ta lunsj liksom, men det er jo helt greit. Jeg har kjørt litt Hitachi før. Blant annet kjører jeg også en dieseldreven Hitachi 8-tonner».
Maskinfører Tor Gunnar