«Vi må ha noe som virker
med et god serviceapparat.»

Tore Dagsland, verkstedsansvarlig
Arriva Shipping AS

Resirkulert stormaskin med stort utstyr mønstrer på hos Arriva Shipping AS

En Hitachi ZX670-5 med drøyt 14 000 timer på telleren har når servet ombord MS Norne siden 2015.

Arriva Shipping har nemlig nok en gang fornyet maskinparken. Så, i det den gamle Hitachi maskinen mønstrer av skipet, mønstrer den nyrenoverte Zircular maskinen fra Nasta på.

Det er hektisk i Larvik havn, men gjengen fra Nasta er vant med å montere båtmaskiner og denne helgen har de til og med værgudene med seg. Richard Foldvik, ansvarlig for båtmaskiner og nullstilling av maskiner og deler hos Nasta, har lang erfaring med både ombygging og maritime løsninger og er selvfølgelig på plass når det er tid for demontering og montering av maskinene: «Det er alltid hyggelig å samarbeide om slike løsninger til gode kunder som Arriva» bekrefter Foldvik.

Sirkulære løsninger

«Det å jobbe med nullstilling av stormaskiner er en lang prosess, derfor er det også ekstra gøy nå, som vi er klare for overlevering» smiler Richard før han kaster seg inn i liften igjen. Det er nemlig også litt mer utfordringer når det gjelder å få båtmaskinene på plass ombord. Den gamle traveren, ZX670-5 har stått lenge ombord i mye vær og vind. Loddet, som sitter ekstra godt fast, må frakobles og løftes av båten. Deretter følger overvognen. Denne gangen har man nemlig valgt å beholde undervognen og beltene til den gamle maskinen, mens svingkransen byttes.

Dette, med sirkulære løsninger er langt i fra et nytt konsept for hverken Arriva eller Nasta, tidligere har de helrenovert en ZX890 og nå var det altså på tide med nok en maskinfornyelse. Konseptet kalles i Nasta for Zircular og er i vinden som aldri før gjennom fokus på bærekraft. Det er nylig opprettet en egen avdeling hos Nasta hvor både maskiner og deler «fornyes».

Arriva Shipping

Ombord på båten er også Tore Dagsland, som er verkstedsansvarlig med ansvar for laste og losseutstyr på hele flåten hos Arriva Shipping. Han har jobbet i over 10 år i selskapet og har opparbeidet seg god erfaring med maritime maskiner «Vi må ha noe som virker og som har et godt serviceapparat og det er vi fornøyde med hos Nasta. Det er jo et veldig utsatt miljø, med sjø og salt. Derfor blir det veldig viktig at vi får fikset ting raskt og effektivt når vi trenger det. Og at man har en viss kontinuitet i service og vedlikehold hele tiden. For her går jo alt 24-7 – alltid. Vi er dessuten heldige som har godt folk som har vært med oss i lang tid. Det samme gjelder jo maskinene – alt må virke. Stort sett har vi også to stykk maskinførere ombord til enhver tid, for å sørge for kontinuerlig drift ved behov».

Ny maskin ombord

Dagsland er også veldig positiv til den nye maskinen som kommer ombord. «Vi har servicehistorikk fra dag 1 når vi kjøper nye maskiner. Nå som vi nullstiller så er det jo i bunn og grunn samme maskin, bare at den har fått en totaloverhaling med garanti. Så dette er jo en kjempeløsning til halv pris. Dessuten har det jo veldig mye å si på miljøregnskapet at man får resirkulert, bruke ting om igjen og få ting til å vare lengre. Det viser seg jo når vi har kjørt tester på ting at maskinen er ikke utslitt på mange måter. bytter jo egentlig bare komponenter, så hvorfor ikke bruke ting man har litt lengre? Her har vi jo i tillegg behold belter og undervogn. Maskinen står jo på treverk og flyttes jo ofte bare noen få meter, så slitasjen er minimal».

Nytt denne gang derimot, er at Nasta nå også leverer Clamshell skuffer – også kalt terminalskuffer – fra samarbeidspartneren Gripen i Sverige. Til tross for at Nasta har samarbeidet med HSP Gripen i svært mange år, er dette første gang det leveres denne typen Clamshell-versjoner til norsk kunde.

Tømmerutstyr fra Gripen

«Vi har kjørt med tømmerutstyr fra Gripen i flere år nå og har veldig gode erfaringer med dem. Det er ekspeditte folk. Det funker med service og deler. De er interessert i å bygge utstyr også for oss i vår bransje og til vårt bruk. Dette er første gang vi har clamshell ombord. Siden maskinen ikke er av de største, er det jo også mer utstyr å velge mellom. Det vil brukes i all hovedsak til singel og sand, samt generell 0-15 centimeter masse her ombord» bekrefter Tore.

Med på overleveringen denne gang var også Emil Asplund, salgssjef hos HSP Gripen i Sverige. Emil er med på overleveringen av de to ulike terminalskuffemodellene 7500 B – i størrelsesorden 7,5 kubikk for lettere material med lavere tetthet, samt en 4000 B på 4 kubikk som er for litt tyngre masser. «4000 modellen er dessuten litt mer forsterket og har utbyttbare skjær og er påkoblet en smartkobling for å gjøre bytte mellom de ulike størrelsene veldig enkelt. Her er det bare en splinter og to slanger som må byttes, så dette gjør det hele veldig enkelt – og superbra!» smiler Emil fornøyd.

Vel ombord gjøres siste konfigurasjoner, noen ekstra lys blir montert – og deretter mønstrer vi i Nasta av skipet og ønsker gjengen hos Arriva en god videre reise med nytt utstyr klar for neste jobb!

Her finner du vårt maskinutvalg
Ønsker du et godt tilbud?
Følg oss i sosiale medier
Kundehistorier
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
0

Start typing and press Enter to search