Hitachi ZX220-6 Nummedal Graving og Transport

«Veldig allsidig bruk!
Fineste jobben i verden detta!»

Hitachi ZX220-6 Nummedal Graving og Transport
Hitachi ZX220-6 Nummedal Graving og Transport

Fineste jobben i verden!

Vi tar turen, sammen maskinselger Øystein Myrhaug hos Nasta, til Imingfjell – fjellovergangen mellom Telemark og Numedal. Gjengen hos Numedal Graving og Transport As er i ferd med å åpne fjellovergangen før påsketurismen setter inn med en Hitachi hjullaster og fjellet lokker derfor ekstra mye. Og forventningene våre innfrir: solen stråler, himmelen er knallblå og en oransje ZW220-6 hjullaster stråler mot oss når vi møter brøytegjengen oppe på fjellet.

Daglig leder Ronny Andersen tar oss godt imot. Han startet i 1996 et enkeltmannsforetak, med en graver og lastebil. Siden den gang har entreprenøren opplevd og vært med på mye. «I 1998 fikk vi en «3 ukers jobb» for Arne Olav Lund – den varte frem til 2013. Vi har også hatt jobber for både Vegvesenet og Mesta. I 2006 så vi det nødvendig å danne et AS. Vi var oppe i hele 40 mann en periode, men det ble helt håpløst. Jeg er ikke skapt for å bare sitte på kontor.

Nå er vi mellom 15-20 hele tiden og det er fin størrelse for oss. Alle er poteter her og vi er alle gode til å svinge oss rundt! Dessuten holder vi oss kun i lokalområdet her i Numedal og trives godt med det. Jeg har gode karer som er tilpasningsdyktige, så her stiller vi opp på det meste på kort varsel» smiler sjefen.

Entreprenøren har ansvaret for 9 kilometer av fjellovergangen, samt 2,5 mil av strekningen mot Numedal. Dessuten har de 5 roder for NCC. Fjellovergangen stenges 1. desember og åpnes fredag før påske (eventuelt 1. april hvis det inntreffer først). «Det er synd at Imingfjell er stengt store deler av året. Det er jo helt fantastisk fint her oppe! Dette er den beste jobben i verden dette!» sier Ronny entusiastisk.

Hitachi ZW220-6 hjullasteren er godt synlig i det hvite terrenget. Den går med en PW-1200 snøfres fra Øveraasen. Hjullasteren ble kjøpt av Numedalsentreprenøren for et år siden. Da hadde den 400 timer på telleren, nå har den rundt 1700.

«Hjullasteren har vi brukt veldig mye i forhold til hva jeg trodde vi skulle. Den har vist seg å være veldig allsidig». Foruten vinterbrøyting går lasteren store deler av året i grustak, men også i kantklipp på sommeren: «I grustaket er den helt super! Der går den etter knuser og bærer ut ferdigvarer. Den er god å jobbe med også på kantklipp. Vi har vel cirka 400-500 km per år med kantklipp og det har gått veldig fint».

ZW220-6 hjullaster fra Hitachi har vært en populær modell i Europa. Våren 2021 blir den nye ZW220-7 lansert hos Hitachi. Modellstørrelsen har vært en populær vektklasse også i Norge, og det er ikke så rart at det er denne modellen som er den første ut i rekken av serie 7 lastere.

Ronny er bestemt på at hjullasterstørrelsen også er perfekt for dem: «Det er nok maks størrelse til å være en servicemaskin, men til vårt bruk har det vært et riktig valg. Det er mye sikrere. Den er veldig stabil i lasteaggregatet og virkelig god å jobbe med».

Entreprenøren har hatt mye Hitachi tidligere, men aldri nytt. Så hvorfor ble det en Hitachi laster i fjor? «Jeg prøvde mange typer og merker, men han (Øystein Myrhaug) var veldig ivrig da. Så da ble det Hitachi» og det virker som om entreprenøren fortsatt ikke har angret på valget.

«Det har vært lite feil med den. Men de servicemekanikerne som har vært her har vært jævlig bra. De er virkelig oppegående folk! De er flinke, og tar tak i ting og ser over litt ekstra og det setter jeg virkelig pris på!» avslutter Ronny før han freser videre i verdens fineste jobb!

Vil du vite mer om Hitachi hjullaster?
Ønsker du å prøvekjøre eller få et godt tilbud på en hjullaster?
Følg oss i sosiale medier

se video

Kundehistorier
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
0

Start typing and press Enter to search