En av de første med utslippsfri maskinpark
PA Entreprenør AS har opparbeidet seg lang erfaring med utslippsfrie anleggsmaskiner allerede, og nå satser de videre på flere elektriske gravemaskiner.
Sola står høyt over Oslo by når vi tar turen til Ola Narr borettslag like ved Carl Berner. Området skal ha nytt VA-anlegg og det er PA Entreprenør AS som står for jobben.
Firmaet har drevet med infrastruktur i Oslo-området siden det ble etablert tilbake i 1989. I dag er det 70 ansatte i firmaet og i sesong har bedriften cirka 15 maskiner i drift. Halvparten av maskinparken er i dag elektrisk, hvorav flere Zeron ZE85 og Zeron ZE210. Arbeidsområdet er først og fremst Stor Oslo – Romerike, Asker og Bærum, samt noe i Drammen.
MILJØSATSING
Daglig leder Lars-Fredrik Moe-Helgesen er tydelig på filosofien bak firmaets miljøsatsing: «Vår miljøsatsing skyldes at kundene våre ønsker nullutslippsprosjekter. Elektrifiseringen av anleggsmaskiner skjøt fart på grunn av politiske beslutninger i Oslo kommune, og nå merker vi at kommunene rundt kommer etter. Men også private kunder har faktisk begynt å etterspørre utslippsfrie løsninger» bekrefter Moe-Helgesen.
«Så er det viktig å presisere at det er jo ikke alle anlegg dette passer til. Man må velge riktig maskin til riktig anlegg. Men til dette prosjektet her på Ola Narr passer det veldig bra. Her har også kommunen vektet miljø med 30% i anbudsprosessen hvorav utslippsfrie maskiner er halvparten av dette igjen. Dette er et eksempel på at initiativet om utslippsfrie anleggsplasser må komme fra oppdragsgiver selv, for man kan ikke konkurrere med en vanlig dieselgraver på pris, i alle fall ikke ennå. En ting er selve maskinkostnaden, men man må også huske at den type byggestrøm vi trenger her også koster».
BYGGESTRØM OG PLANLEGGING
Bedriften har også bygd en egen transportabel hurtiglader som kan lades med vanlig byggestrøm over natten og hurtiglader maskinene på dagen. Tanken er å være mer fleksibel på fremtidige prosjekter, men foreløpig har dette løst seg greit: «Når man trenger 250 amper som vi gjør her – så kreves det litt mer planlegging enn på de fleste byggeplasser. På nettopp dette prosjektet var vi heldige, her lå det mye strøm i borrettslaget fra før, så vi leier strøm fra dem. Men det er likevel en del planlegging som skal til. Montering av byggestrøm her koster omtrent 200 000,- og i tillegg kommer selve strømbruken selvfølgelig. Vi flytter byggestrømmen rundt etter hvert som vi graver – og det fungerer fint her. Det hele fungerer faktisk veldig greit. Effektiviteten i arbeidet og fra maskinen er den samme som ved tradisjonelt VA-prosjekt» presiserer Lars-Fredrik.
ÉN ERFARING RIKERE
«Vi er glade for at vi startet med dette tidlig her i firmaet for vi må planlegge et anleggsprosjekt på en helt annerledes måte. Erfaringen vi har bygd opp de 2 siste årene er svært viktig i det daglige. Det er også viktig å ha med de ansatte. Hele organisasjonen skal jo synes dette er gøy. Vi har blant annet for lengst byttet ut alle våre diesel-drevne varebiler med elektriske. Det er klart det også er en overgang for en del» smiler lederen med et glimt i øyet. «Her i Oslo merker vi at folk rundt prosjektene er interessert. Vi jobber jo ofte svært tett på folk og det kommer hele tiden spørsmål om de elektriske anleggsmaskinene. Folk er også veldig miljøbevisst og påpeker for eksempel tomgangskjøring på en dieselmaskin. Dessuten er det jo viktigere enn noen gang å ha maskinførere som tar vare på maskinen. Det er jo et kostbart arbeidsverktøy som skal behandles fornuftig» smiler Moe-Helgesen.
Å KJØRE ELEKTRISK GRAVEMASKIN
Men hva tenker de ansatte om å kjøre utslippsfritt? En av dem som jobber som maskinfører hos PA Entreprenør AS er Espen Næss. Han har kjørt elektrisk maskin siden januar da han også begynte sin karriere i firmaet. Men han har kjørt mange diesel-maskiner før han fikk sin Zeron ZE85. «Jeg har kjørt nesten bare Hitachi før faktisk. Min erfaring er at det er veldig bra maskiner og veldig god service ikke minst» smiler maskinføreren. Det er hektisk i området i Ola Narr. Beboere skal ut og inn av området, både til fots og med biler, samtidig som lastebiler og gravemaskiner skal utføre det nødvendige arbeidet. ZX85US´n fra Hitachi er en av de mest solgte modellene i Norge og ZE85 er tilnærmet lik en tradisjonell 8-tonner med noen unntak. Og både maskinfører og daglig leder er enige om at 8-tonner er en perfekt størrelse for slike prosjekter. Men nå er det altså utslippsfritt som gjelder – og hva tenker Espen om det? «Slik er det jo blitt, men det går faktisk veldig fint. Nå lader jeg i lunsjen og da har jeg nok til en vanlig arbeidsdag. Jeg merker at det er selve beltingen som tar mest strøm faktisk. Ellers så er elektrisk veldig greit altså. Den går stille og rolig og det er enkelt å kommunisere med kolleger utenfor maskinen» bekrefter maskinføreren før han kjapt hopper inn i hytta og er klar for å mota neste lass med pukk.