Første Hitachi hos Arco Entreprenør ble en Zeron!
Zeron ZE210 bygger brannstasjon i Sørumsand
Vi tar turen til anleggsplassen for den nye brannstasjonen i Sørumsand en kald desemberdag. Det er Håndverkskompaniet AS som ble tildelt oppdraget på området, med bygging og detaljprosjektering. Brannstasjonen fikk betegnelsen et «klimaambisiøst byggeprosjekt», hvor Lillestrøm Kommune deltar og fremme bruken av arbeidsmaskiner som går på elektrisitet eller andre fornybare energikilder. Prosjektet er i ulike medier omtalt som kommunens demonstrasjonsbyggeplass hvor utslippsfrie maskiner skal demonstreres i et aktivt byggeprosjekt.
På anlegget er det nå nettopp ankommet en ny Zeron ZE210 fra Nasta Spesialproduksjon. Gravemaskinen er en utslippsfri anleggsmaskin som går på både kabel og batteri og tar utgangspunkt i Hitachi ZX210 modellen. Beltegraveren kan kjøres 24/7 ved tilkobling til kabel på dedikert kurs. Men gravemaskinen har også et batteri på 300kWh som gir mulighet for arbeid uten kabel.
Maskinen er det Arco Entreprenør AS fra Rakkestad som har investert i. Vi møter en spent styreleder i firmaet, Aslak Gjerberg. «Vi har jobbet sammen med Håndverkskompaniet AS i 25 år nå – så skulle vi henge på videre, så måtte vi bare henge oss på» sier Aslak. «Det har seg jo slik at 90 % av jobbene vi har i dag er via Håndverkskompaniet. Og de igjen har mye arbeid i Oslo og for kommuner generelt. Så dette ble en helt nødvendig investering for oss».
Selskapet, Arco Entreprenør AS, startet i 1993. Selskapet driver med alt i grunnarbeid og utomhus arbeid, samt litt rivning. Men rundt 25 ansatte og en solid maskinpark, har selskapet solide tall å vise til. Aslak selv rekker vanligvis ikke å kjøre noe maskin selv, men han har lang erfaring og trives godt i bransjen. «Det hender jo at jeg får kjøre. Det er jo gøy! Hadde man ikke likt dette så hadde man jo ikke holdt på med dette heller» smiler entreprenøren.
Men noe Hitachi har han aldri hatt, ikke før nå. «Hitachi har jeg alltid hatt tru på jeg. Ikke vært noen annen grunn til å velge noe annet. Når det kom til utslippsfritt, så var det var jo to reelle valg nå – men jeg var vel egentlig kun i dialog med Nasta» innrømmer han.
Selv om han var tidlig ute med signering, har prosessen med å utvikle maskinene tatt lang tid. Maskinen ble nummer tre i denne størrelsen fra Nasta Spesialproduksjon, og utviklingsprosjektet med den nye teknologien har vært tidskrevende. Maskinene har vært et forskningsprosjekt i aller høyeste grad. Spesialproduksjonsavdelingen har med dette tatt teknologien fra Zeron ZE160LC «PeakShaver+» og kombinert den med teknologien fra den batteridrevne Zeron ZE85.
«Det har jo tatt tid. Men nå som maskinen er her – så får vi jo glemme ventetiden» smiler Aslak. «Vi måtte ha denne type størrelse og løsning. I mellomtiden har vi også hatt en ZE160 på kabel her. Men nå er løsningen og størrelsen mer optimalisert for vårt bruk. Det passer oss bra. Det er klart at kabel fungerer fin dersom man står på et sted og laster, men her er det jo litt annerledes. Maskiner mellom 25-30 tonn er noe vi har en del av i maskinparken fra før».
I dag er det maskinfører Peter Schmitt som er sjef på Zeron-maskinen. Ikke nok med at vi fra Nasta er på besøk, denne dagen har også et britisk tv-team tatt turen. Selskapet Pumpkin Interactive lager nemlig dokumentar om Norge og vår satsning på elektrifisering. Og i den forbindelse ønsket de å besøke en utslippsfri anleggsplass. Maskinfører Peter stiller sporty opp og viser engelskmennene hvordan maskinen enkelt lades og brukes som en vanlig anleggsmaskin.
Men hvordan har så responsen innad i firmaet vært med hensyn til å satse utslippsfritt? «Det er klart det er knyttet en del spenning til dette» nikker Gjerberg. «Det er viktig å sette positive folk på slike prosjekter. Det er jo et dyrt verktøy og det skal håndteres deretter. Peter er positiv, og det hjelper mye. Det var også han som kjørte ZE160 i leieperioden, så han har allerede god erfaring med elektrisk maskiner».
Selv er sjefen også spent på den nye maskinen: «Jeg er jo spent på å se kapasiteten på batteriet her. Spesielt nå som vi setter i gang midt i vinterperioden med -20 minusgrader. Da går vi jo en spennende tid i møte» nikker han. «Her har vi lagt opp 400V og vi lader maskinen her. Det er satt opp en midlertidig trafo med 400 V – det er jo til brakker og lignende også. Men 400 V er selvfølgelig først og fremst tiltenk maskinen. Det er hovedentreprenøren som har sørget for dette her. Men jeg må jo tillegge at det er jo et lite paradoks å kjøre elektrisk nå som strømmen er så dyr. Så det harmonerer jo ikke helt. Men det er vel miljøet som går foran det meste» ler han. «Vi får jo støtte fra Enova på denne og prosessen har vært grei den. Det er jo etter en måned at man får utbetalt støtten. Men den er innvilget – så det går fint. Så kommer det jo en ny maskin i januar – så det blir spennende fremover ja».
Men til tross for spenningen knyttet til konseptet utslippsfritt, er magefølelsen god: «Dette blir bra dette. Det er en fin maskinstørrelse til denne type jobb som vi har. Maskinen i seg selv og bruksmessig – fungerer den jo som en vanlig maskin. Men nei – jeg har tru på Hitachi, til tross for at jeg faktisk aldri har kjørt Hitachi selv. Jeg kan jo ikke si noe annet. Når man først skal investere så mye penger i det – så må man jo ha trua på det også. Det er jo en vesentlig kostnad dette» avslutter han med et glimt i øyet.