Verdenspremiere på ZE490 montert på båt hos Seaworks!

Nasta har levert sin første utslippsfrie båtmaskin

Kaptein Harald Fredriksen har vært ansatt i Seaworks i 15 år. Nå har han fått nytt skip, med ny gravemaskin. MS Vigdis H er produsert i Kina og nylig hentet rederiet båten der. På vei hjem, ble det et stopp innom Larvik Havn for å påmontere deres nye ZE490 båtmaskin.

Spesialbygget maskin og skip

Seaworks AS har sitt opphav i Harstad. Selskapet har spesialisert seg innen sjøbårne tjenester. Den nye ZE490 maskinen er den sjette gravemaskinen i firmaet som er montert på båt. «Vi går hovedsakelig i Norge og for det meste i Nord-Norge. Det fraktes sand, grus og alt annen som kan føres i bulk».

Båtmaskinen som nå er heist ombord, er en ombygget Hitachi ZX490LCH-7. Nasta Spesialproduksjon har lang erfaring med båtmaskiner, men denne gang ble ikke bare maskinen bygget om for å tåle sjølivet. Maskinen er nemlig i tillegg bygget om fra en orginal dieselmotor til å være en utslippsfri maskin på kabel. Dette er altså en imponerende verdenspremiere fra maskinleverandøren Nasta.

Skipet i seg selv er også ganske unikt

Hovedmotoren går på gass. Det betyr at det 90 % av tiden vil alt bli drevet med gass ombord inkludert maskinen. Som back-up har båten også batteri og dieselelektrisk fremdrift, men det er først og fremst basert på gassdrift. Det er også spesielle mål på båten: «Her har vi gått ut i bredden. Så vi er litt unike. Vi er ikke det lengste fartøyet, men absolutt den bredeste av denne typen. Ofte er jo lengden et problem i norske havner og derfor har vi her valgt å gå ut i bredden i stedet» bekrefter han.

For Kaptein Fredriksen og hans besetning på seks, er det dermed mye nytt på en gang: «Dette blir jo ekstremt spennende. Med tanke på strøm og disponering av strøm så blir dette en litt annen måte å drifte skipet på. Det blir viktig for oss å få erfaring med hensyn til å føre skipet. Vi må jo lære oss litt etter hvert her. Gassmotorer fungerer jo også på en helt annen måte enn en dieselmotor, så man må lære seg å kjenne skipet og hvordan det oppfører seg. Gasstanken er på 200 kubikk og den bruker 7-10 kubikk i døgnet kun på seiling. Så tanken er at vi skal fylle cirka en til to ganger i måneden. Dieselen er kun en sikkerhet i krise situasjoner» samt når vi ligger til kai og ikke bruker hovedmotoren.

Lang erfaring med båtmaskiner

Fredriksen rundet snart 20 år som skipper i ulike rederier, og kapteinen har stort sett kjørt båt med gravemaskin. Men han opplever ikke at det er lett å få tak i dyktige maskinførere som ønsker å jobbe på båt: «Jobben stiller helt andre krav til en maskinfører. Det er mange som ikke håndterer båtlivet og det å jobbe på båt. Men vi er heldige og har veldig flinke folk ombord her nå. Før i tiden kjørte vi jo alle ansatte maskinen om bord, men nå har vi egne folk til selve maskindriften. Jeg har kjørt maskin selv både på land og til sjøs. Mine første maskiner var vel en gammel Åkermann H16 og senere en H25. Så jeg må vel innrømme at det har skjedd litt på maskinsiden siden også ja» smiler kapteinen.

Driftssikkerhet er det viktigste

Fredriksen er en av totalt to kapteiner. Han jobber 4 uker på og 4 uker av. Det er et høyt tempo og det stiller også høye krav til driftssikkerheten ombord. Kapteinen er klar på hva han selv forventer av den nye gravemaskinen: «For oss er det viktig at maskinen fungerer når den skal fungere. Gravemaskinen er jo noe av det viktigste vi har her ombord. På de aller fleste lasteplassene vi er på, er vi jo avhengig av maskinen.

Da risikerer vi jo at vi hverken får lastet inn eller ut. Maskinen blir flittig brukt og det blir kjørt flere tusen timer i året. En av dem vi nettopp byttet inn hadde kjørt 11-12 000 timer på 5 år– så det blir noen timer. Mange tror jo gjerne at båtmaskiner ikke blir brukt så mye, men det stemmer ikke. Spesielt oss som har så korte turer – da blir den jo brukt enda mer» bekrefter Fredriksen.

«Det passer oss godt at Nasta har serviceavdeling i Tromsø. For det var nok et av kriteriene for oss å ha et fungerende serviceapparat. For det er viktig for oss at om maskinen ryker på en søndag, så må vi ha folk som kommer, for det blir for dyrt å ha båten liggende. Så service-biten er tungtveiende for oss ved valg av maskin og leverandør».

Her finner du vårt maskinutvalg
Ønsker du et godt tilbud?
Følg oss i sosiale medier
Kundehistorier
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
0

Start typing and press Enter to search