Maskinfører Adrian Stenseng ved Grunnarbeid Entreprenør AS

«Jævla god maskin å kjør! Jeg synes det er artig
å prøve noe nytt da - og det gikk veldig fint»

Adrian Stenseng - Maskinfører

Hitachi ZERON ZE85 en elektrisk gravemaskin på batteri
Hitachi ZERON ZE85 en elektrisk gravemaskin på batteri
Charlottenlund Gravlund i Trondheim

Legg en god plan! Tenk mer økonomisk og kjør på en annen måte!

ZE85 hos GRENT funker med planlegging.

Han er ung, men han har snart et helt års erfaring med å kjøre Zeron-maskiner. Det begynte med en elektrisk leiemaskin i fjor sommer. I dag har maskinfører Adrian Stenseng sin egen ZE85. «Den leiemaskinen jeg prøvde først var vel en av de første i Trondheim. Da var jeg jo heldig og alt av infrastruktur var på plass – så der trengte jeg ikke å tenke så mye rett og slett». Og nå, etter snart et år, har han forstått at god planlegging før et prosjekt er halve jobben.

Den positive maskinføreren har jobbet som lærling i et og et halvt år i Grunnarbeid Entreprenør AS, men vært med i firmaet i snart 2 år totalt. «Jeg var nok opprinnelig bare slengt inn i det. Men jeg synes det er stas – det er jo gøy å prøve noe nytt. Det er spennende. Det er artig at firmaet satser og henger seg på trenden» smiler Stenseng.

«Jeg var jo klar for å kjøre maskin og så var det jo ikke så mye ledig. Jeg har jo prøvd å vise interessen for denne i og med at jeg også kjørte leiemaskina. For det er klart at det er jo ikke alle som vil kjøre dem. Men jeg tenker jo at man skal la dem som vil kjøre dem, for det er jo dyrt utstyr. Men det har ikke vært så mye kommentarer innad egentlig. For maskinen har jo gått helt fint den. Men det er klart at meningene er mange og fordommene er mange selvfølgelig» smiler han lurt.

Når vi, sammen med maskinselger Kim Jørgen Moe, møter Adrian på Charlottenlund Gravlund i Trondheim skinner solen høyt på himmelen. På området er hans ZE85 i gang med å bygge ny gangsti. Den nye Zeron maskinen har rundet godt over 100 timer, men det er langt i fra den eneste maskinen han kjører i firmaet. Denne dagen kommer han nemlig rett fra et annet prosjekt på festningen i Trondheim. Der har han en ZX85 på diesel. Det er nemlig ofte han veksler mellom diesel og elektrisk, alt avhengig av jobbene.

Så sammenligningsgrunnlaget mellom åttetonnerne bør være på plass: «Det har gått mye i planering og kabelgrøfting her oppe og det har fungert godt. Størrelsen er fin den. Jeg er glad i 8-tonnere. De er anvendelige. Hekken på Zeron er jo høyere, men det merker jeg ikke noe til. Jeg ser jo ikke ut bakruten likevel. Det eneste jeg har tenkt på er vel kanskje at den virker litt mer stabil. Den er nok det ja. Tyngden på en 8-tonner skal jo være tilnærmet lik på diesel kontra utslippsfritt, men det kan jo være at det rett og slett føles som om den er mer stabil fordi loddet er høyere. Den er i alle fall ikke mindre stabil!» bekrefter Adrian.

«Den største forskjellen er jo at med diesel trenger du ikke å planlegge like mye. Og diesel får du jo alltid tak i. Men strøm er litt annerledes. Du må ha nok strøm på anlegget og du må alltid ha nok strøm for å komme tilbake igjen til ladepunktet».

Plassene og anleggene han har vært på til nå, har variert stort med hensyn til omformere og strømuttak. Og tanke rundt hva som er det viktigste å tenke på i forbindelse med å kjøre utslippsfritt er klar: «Det viktigste er å planlegge med firmaet først. Planlegg hvordan du legger opp strømmen og hvordan det blir mest mulig effektivt. Hopper du over det blir det fort mye styr. Hvis man planlegger og justerer godt holder man fint en hel dag ja. Slik som jeg pleier å gjøre er å skru ned gassen, som når jeg for eksempel planerer, så trenger jeg ikke så mye turtall. Men så når jeg plutselig skal opp i dynga og hive på noen lass, så da kan jeg skru opp gassen igjen. Så kompenserer jeg rett og slett».

«Du tenker mer økonomisk når du kjører du nå høres det ut som» skyter Kim Jørgen fra Nasta inn. «Det er nok noe man lærer seg til etter hvert som man kjører. Så rekkevidde-angst kan rett og slett unngås ved å planlegge litt da?». Maskinføreren nikker samtykkende:

«Så absolutt. Jeg har ennå ikke kjørt ho tom, nei. Har vel vært nede i 7 %, men det gikk fint. Det er jo noe med planleggingen det også, så når jeg nærmer meg 10-15 % så begynner jeg jo å planlegge returen. Men det er klart at er du en aktiv maskinfører og er med ut og hjelper til så sparer man jo mye på det og. Det er veldig forskjell på det å sitte inne med varmebryteren og halv-leke seg som jeg sier, kontra det å være med ut å hjelpe til!».

Maskinselger Moe er imponert over den unge maskinføreren og hans tanker om det å kjøre elektrisk. «Det er klart at Adrian, som nå har lang erfaring med å planlegge for elektrisk drift har et sterkt kort fremover. Nå som du har kjørt elektrisk i over et år så kan du jo dette. Og kan du si at han får til å kjøre i en hel dag, når andre sier man bare kan kjøre i 2 timer, så er jo det helt klart et stort pluss. Det er klart at dette har mye med innstilling og mentalitet også. De er heldige i GRENT som har maskinførere som tenker selv og tar initiativ» nikker maskinselgeren.

Etter snart et år med erfaring fra elektriske maskiner – må vi jo også spørre: Hvordan har erfaringene gjennom vinteren vært? «Nei det er akkurat det samme. Det eneste var at kontakten satt fast en morgen på grunn av frosten. Og det er vel den eneste forskjellen på å kjøre sommer kontra vinter. Men det hender jo at ting fryser på dieselmaskinene også. Dessuten er det jo veldig greit – du fyrer den jo opp mens den står på ladning før du begynner på morgenen».

Det bekrefter Moe: «Ja, det er superviktig det du sier der. Du lar maskinen varme seg opp mens den står til lading – så slipper du å bruke av batterikapasiteten til det».

Så alt i alt – kort oppsummert – hvordan er det å kjøre ZE85?: «Itno forskjell! Det er en jævla god maskin å kjøre. Men du må planlegge hvor mye gass du bruker. Du har jo ikke behov for å kjøre på full gass hele tida. Jeg kjører nok mye mer økonomisk nå ja. For å få det til å gå rundt – men så er det jo bare å lade lunsjen da – og ha med seg hodet» avslutter maskinføreren med et stort smil.

Her finner du vårt maskinutvalg
Ønsker du et godt tilbud?
Følg oss i sosiale medier
Kundehistorier
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
0

Start typing and press Enter to search