To Bell B45E 4×4 hos Vassbakk & Stol!

Drivstoffgjerrige og effektive dumpere jobber døgnet rundt i tunneldrift.

Vi er på Lauplandet i Bokn, som er innløpet til Rogfast tunnelen. Prosjektet er E39 sin kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med en imponerende undersjøisk tunnel. Ifølge Statens Vegvesen blir prosjektet verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Og Vassbakk & Stol AS har fått en sentral rolle ved gjennomføringen av prosjektet.

Fra Lauplandet har de nå begynt på tunnelen som skal treffe den som kommer fra Arsvågen. «Nå har vi to Bell dumpere her. Første gang vi bruker Bell i tunnel og er spente på hvordan det går videre. Så langt er det veldig positivt både med hensyn til sikkerhet og drivstofforbruket. Så det har fungert bra så langt» smiler Ressurskoordinator, Frode Gundersen, hos Vassbakk & Stol AS. Han har ansvar for maskiner, personal og utstyr i firmaet.

DRIVSTOFFGJERRIGE DUMPERE

Det er ingen tvil om at det er viktig med både god logistikk og fokus på HMS på et slikt område. «Tunneldrift er jo spesielt. Det viktigste for oss med maskiner i tunnel er selvfølgelig driftssikkerheten, samtidig som sikten og svingradius også betyr mye. Her har vi fire førere per dumper og de går gjennom hele døgnet. Det kan til tider selvfølgelig være krevende og det blir mye timer på utstyret. Så de får testet seg her ja!» smiler ressurskoordinatoren.

Med på turen er produktansvarlig for Bell hos Nasta Ole Kristian Skauan. Han er over snittet opptatt av driftsdata på maskiner og har spesielt merket seg de to dumperne hos Vassbakk & Stol. «Vi ser at dumperne ikke bare bruker lite diesel, men også at de tar ut mange tonn per liter, som er enda viktigere. Tallene på disse dumperne er i øyeblikket rett over 9 liter i timen og rett under 15 tonn per liter diesel. Og snittet i løpet av den tiden de har hatt dumperne er rett under 10 liter i timen. Det er veldig hyggelige data for såpass store dumpere. Men tall er ikke alt, så det har vært veldig fornøyelig å komme hit og også snakke med dem som kjører dem» presiserer Skauan.

FORNØYDE SJÅFØRER

«Det stemmer at sjåførene er godt fornøyde» tillegger Frode Gundersen og nikker til Skauan. «Det er jo både fastansatte og innleide her. Men det virker som om de er fornøyde med Bell-dumperne så langt ja».

En av de som kjører den ene dumperen når vi er på besøk er svenske Jan Svensson. Han er nylig innleid dumpersjåfør hos Vassbakk & Stol AS – og har kun jobbet en uke når vi tar turen, men stortrives allerede. «Jeg jobber skift her og stortrives. Jeg vil bli i Norge nå. Det er en bra bedrift og det fungerer veldig bra her. Dessuten liker jeg tunnel – eller jeg elsker det. Det beste med å jobbe med tunnel er jo at det alltid er lik temperatur her inne» ler han.

Og dumpersjåføren har lang fartstid i bransjen. «Jeg har kjørt det meste, men truck og tunnel under jord er min favoritt. Det eneste er jo at man må ta det med ro og kjøre sakte, ellers kjører man jo inn i veggen. Derfor liker jeg denne svært godt med både kameraene og skjermene. Det gir veldig bra sikkerhet i tillegg til speilene. Iblant regner det jo og sikten er dårlig, så dette er veldig bra!»

KOMFORT OG STABILITET

Jan har kjørt mange dumpere og maskiner, og har erfaring med de fleste merker. Men rammestyrt dumper fra Bell hadde han kun kjørt en gang tidligere før han begynte hos Vassbakk & Stol. «Det var ikke lett de første timene, men etter hvert sitter det jo. Nå elsker jeg den. Den er helt «outstanding»! Kontrollpanelet er jo veldig enkelt og lett å betjene. Jeg kjente det igjen med en gang jeg satt meg inn!» smiler han.

Og det er ingen tvil om hva som betyr mest for sjåføren: «Selvfølgelig er førerkomfort viktig. Jeg pleide å si at det fins ingen som slår Volvo på komfort, men nå har jeg endret meg – de er presis like bra. Så absolutt er komfort viktig, men så vil man jo kjøre en trygg dumper. Og det anser jeg denne å være. Fremfor alt er den veldig stabil. Man kan stå i alle mulige slags vinkler å tippe og den er sikker. Man kjenner seg aldri urolig. Spesielt når man er som her og er på høyder og tipper. Da vil ikke jeg sitte og være bekymret. Denne varsler jo, og den lar meg ikke en gang tippe om jeg skulle stå helt feil» smiler sjåføren før det er på tide å flytte seg for nok en salve i tunnelen.

Her finner du vårt maskinutvalg
Ønsker du et godt tilbud?
Følg oss i sosiale medier
Kundehistorier
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
0

Start typing and press Enter to search