To ulike Hitachi 180 på hjul til B & G Tunnel AS
En hjullaster og en tunnelmaskin i tøft bruk på Vestlandet!
Vi er på Granneshagen i Stavanger, hvor det nylig er levert to nye Hitachi maskiner til selskapet B & G Tunnel AS. En ny ZW180-7 hjullaster, samt en spesialprodusert ZX180W-7 tunnelmaskin på hjul vil bidra til prosjektet med å drive tunnel fra Grannes til Tjensvoll. Det skal tilrettelegges for hovedvannledning i regi av IVAR IKS.
B & G Tunnel er et datterselskap i Bertelsen & Garpestad gruppen. Selskapet ble stiftet i 2017 og har vokst betraktelig de siste årene. Vi tar en prat med en av de ansatte i firmaet, anleggsleder John Grøtteland. Han har jobbet i bedriften i to år nå, men han har over tyve års erfaring i bransjen. «Her skal vi skyte gjennom 1,8 km, men det er totalt 2 100 meter med tunnel som skal bygges. Tidsperspektivet er på 12-15 måneder kun for tunneldriften» bekrefter Grøtteland.
De to nye maskinene er faktisk de to første Hitachi maskinene i firmaet og maskinselger Bjarne Bøe er takknemlig for å få levere maskiner til prosjektet: «Tunneldrift er jo absolutt den hardeste belastningen på anleggsmaskiner generelt. Heldigvis har vi i Nasta lang erfaring med tunnelmaskiner og vi har fått god erfaring med hva som fungerer og ikke. Derfor har vi hatt en svært god og tett dialog med B & G Tunnel gjennom hele prosessen».
John nikker bekreftende: «Tunnelmaskinen er jo mer spesielt. Det er jo mye på en tunnelmaskin sammenlignet med en vanlig maskin. Vi har jo hammer, bur og slangetrekk for å nevne noe. Desto mer ting man har på en maskin, desto mer kan ødelegges. Det blir derfor spennende å se på dette videre – men vi er veldig positivt innstilt. Så satser vi jo nå på at dette også kommer til å fungere godt fremover – slik at vi kan kjøpe flere av Nasta» sier han med et lurt smil og legge til:
«Dette er absolutt rett størrelse for oss her. Vi kunne ikke ha noe større på grunn av størrelsen på snittet i tunnelen. Maskinene passer godt for dette prosjektet».
Den nye hjullasteren, ZW180-7, er en av de første av sitt slag i Norge. Den nye serie har fått svært gode tilbakemeldinger. Og hos B & G Tunnel vil den så absolutt få testet seg: «Hjullasteren skal være en servicemaskin på området. Den skal ha en allsidig jobb. Hjullaster skal brukes til etterarbeid, og er utstyrt med pallegafler og gyseflak. Vi kjører inn stolper og gysepumper og lignende. Så det blir en maskin som skal brukes mye for å serve tunneldriften» bekrefter John.
«Vi hadde nå lyst til å prøve Hitachi. Det er jo alltid spennende å prøve noe nytt. Vi har hatt hittil god erfaring med service og ikke minst det med å rykke ut på kort tid. Så langt har det fungert veldig bra. Det viktigste for oss er jo service. At man kommer når ting stopper opp.
Her er det fint at det er lokalt med Haugsland. Når vi trenger hjelp her – så trenger vi hjelp fort. Det er mye uforutsett med tunneldrift. Stopper noe, så stopper jo alt. Og det skal jo helst ikke stoppe i det hele tatt. Men det har vært veldig bra så langt. Dessuten har dere levert utstyr og deler raskt» smiler anleggslederen.
Grøtteland innrømmer at han ikke var redd for å teste noe nytt og at han er komfortabel med maskinvalget: «Hitachi har jo et helhetsinntrykk på at de har driftssikre maskiner. Man får tak i deler og det er kurante ting. Så i gravemaskinverdenen er det jo en bra maskin i forhold til kvalitet».